środa, 9 grudnia 2015

kappacyzm i gammacyzm

Powyższe terminy oznaczają zamianę w wymowie przez dzieci głosek 

,,k" na ,,t" , gdzie dzieci zamiast kot mówią np: tot,
i ,,g" na ,,d" gdzie dzieci mówią zamiast kogut np: todut.


Taka zamiana głosek najczęściej spowodowana jest niewłaściwą pracą języka.


Spróbujmy powiedzieć: k, g - pracuje tylna część języka, a teraz powiedzmy: t,d - pracuje czubek.



Podczas wymawiania spółgłoski t wargi są lekko uchylone, tak że widoczna jest część przednich siekaczy. Masa języka jest płaska, czubek języka dotyka wewnętrznej powierzchni górnych zębów. Boki języka dotykają dziąseł. Podniebienie miękkie mocno przylega do tylnej ściany jamy gardła. Głoska t wymawiana jest w wyrazach we wszystkich pozycjach.


Sposób pokazu
Na grzbiecie dłoni dziecka umieszczamy kawałek lekkiego papierka, podnosimy dłoń w kierunku naszych ust. Wskazujemy dziecku na czubek naszego języka widoczny między zębami, cofamy język. Wymawiamy sylabę ta lub słowo tata, w taki sposób aby „zdmuchnąć” papierek z powierzchni dłoni. Dziecko czuje na swojej dłoni gwałtowny podmuch powietrza. W dalszym etapie samodzielnie „zdmuchuje” papierek umieszczony na własnej dłoni.
Możliwe jest także wywołanie głoski t poprzez przekształcenie łatwiejszej artykulacyjnie głoski p. Ze sposobu tego należy jednak korzystać jedynie w uzasadnionych psychologicznie wypadkach (kiedy głoska ta występuje w imieniu dziecka, gdy dziecko ma już pięć lat, lub gdy ważne jest ze względów emocjonalnych, by dziecko umiało wypowiedzieć prawidłowo wyraz tata). Sposób ten polega na wymawianiu sylaby pa umieszczając czubek języka między wargami. Wówczas dojdzie do zwarcia górnej wargi z czubkiem języka. Wytworzony dźwięk będzie brzmiał jak głoska t, mimo iż będzie to faktycznie głoska przedniojęzykowo-wargowa. Po uzyskaniu takiej artykulacji stopniowo ćwiczy się umiejętność cofania czubka języka w głąb jamy ustnej.

Cieszyńska J. , http://czasdzieci.pl/eksperci/artykul,2633a89-zamiast_t_mowi.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz