W rozwoju mowy dziecka wyróżnia się etap:
-melodii (do 1 roku życia)
-wyrazu (1-2 r. ż.)
-zdania ( 2-3 r. ż.)
-swoistej mowy dziecięcej (3-7 r. ż.)
Trzyletnie dziecko powinno wypowiadać już głoski jak:
a) wargowe p, b, m oraz zmiękczone pi, bi, mi
b) wargowo-zębowe f, w, fi, wi
c) środkowojęzykowe ś, ź, ć, dź, ń, i, ki, gi
d) tylnojęzykowe k, g, ch
e) przedniojęzykowo-zębowe t,d,n
f) przedniojęzykowo-dziąsłowe l, li
g) półsamogłoski j, ł
Około 4 roku życia utrwalają się głoski s, z, c, dz. Dopiero około 5 roku życia w mowie dziecka pojawiają się głoski: r, sz, ż, cz, dż, opanowanie ich jest kwestią indywidualną i zależy od wielu czynników.
Mówienie jest sprawnością i trzeba się jej uczyć.
Dziecko usprawnia narządy artykulacyjne poprzez ruchy szczęki, języka i warg podczas takich czynności jak ssanie, połykanie i żucie.
Bibliografia: Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, 1978.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz